tirsdag 20. april 2010

IKT i naturfag ~ 4.trinn

Fag: Naturfag/IKT
Tema: Kildesortering
Trinn: 4
Antall grupper: 3 (ca 18 elever i hver gruppe)
Tid: 45 minutter på hver gruppe


De siste ukene har vi jobbet med kildesortering i naturfag.

Kunnskapsløftet sier:
”Mål for opplæringen er at eleven skal kunne beskrive hvordan og drøfte hvorfor vi kildesorterer” (Etter 4.trinn)


Elevene hadde tidligere fått i hjemmelekse å finne ut hvordan deres familie kildesorterer hjemme. Resultatene knyttet vi opp mot matematikkfaget, og førte inn i tabeller og søylediagram.

Neste naturfagtime tilbrakte vi på datarommet. Vi brukte nettsiden http://www.loop.no/ som tilhører Retursamarbeidet Loop.

På tavla stod følgende:

Elevene logget seg på hver sin datamaskin, og ivret etter å komme i gang med de morsomme tingene om kildesortering.


Ett av favorittspillene var ”Båndet”. Her skulle elevene sortere avfallet som kom på samlebåndet i de rette avfallsboksene. Gjennom dette spillet lærte elevene mer om hvilke ting som skulle sorteres i småelektrisk, glass- og metallemballasje, plastemballasje, papp papir og kartong, matavfall, farlig avfall og pant.
Både gjennom spillene (instruksjonene) og quizene fikk elevene øve seg på å lese.


Etter ca 25 minutter fikk elevene beskjed om å lukke Internettvinduet, og åpne Microsoft Word. Her fikk de leke seg med selvvalgte skrifttyper, størrelser og farger. Oppgaven elevene fikk var å skrive om det de hadde gjort denne timen. Arbeidet lagret de på sitt eget område.


Etter endt time satt jeg igjen som en glad og fornøyd lærer fordi:
o Alle elevene jobbet godt.
o Elevene var glade og lykkelige over å få bruke IKT som verktøy.
o Teknologien virket (og jeg husker utenat oppskriften på hva jeg skal gjøre dersom Flashen ikke
fungerer slik den skal)!!
o Elevene var flinke til å hjelpe hverandre.
o Ordlyden i gangen var: ”Dette skal jeg gjøre når jeg kommer hjem!!”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar